Autor: Marta Handzlik
Od 1984 roku pracuję jako nauczyciel na etacie w szkole. Powinnam przejść na emeryturę w kwietniu 2019 roku, ale nie ma dla mnie godzin w szkole. Co mogę zrobić w mojej sytuacji? Czy przejść na tzw. wcześniejszą emeryturę, czy pracować do 2019 r. za bardzo niskie wynagrodzenie? ZUS nie chce mi wyliczyć, ile wynosiłaby taka wcześniejsza emerytura; ponoć nie obejmuje mnie tzw. ochrona na 4 lata przed właściwą emeryturą, gdyż nabyłam prawa do wcześniejszej. Czym różni się świadczenie kompensacyjne z Karty Nauczyciela od wcześniejszej emerytury? Czy pobierając je mogę pracować w zawodzie nauczyciela w placówce, gdzie będzie praca, czy jest to zabronione?
Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) nauczyciele mający trzydziestoletni okres zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze, zaś nauczyciele szkół, placówek, zakładów specjalnych oraz zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich – dwudziestopięcioletni okres zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze w szkolnictwie specjalnym, mogą – po rozwiązaniu na swój wniosek stosunku pracy – przejść na emeryturę.
Nauczyciele spełniający warunki określone wyżej mogą przejść na emeryturę również w wypadku rozwiązania stosunku pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy w okolicznościach określonych w art. 20 ust. 1 Karty Nauczyciela. Nauczyciel ma więc prawo przejść na wcześniejszą emeryturę, jeśli spełnia warunki określone w przepisach Karty Nauczyciela. Podkreślić jednak należy, że z tego typu emerytury skorzystać mogą jedynie ci nauczyciele, którzy warunki do jej otrzymania (czyli odpowiedni staż) spełnili do 31 grudnia 2008 r.
Zobacz również: Odprawa emerytalna nauczyciela jak obliczyć?
Od 2009 r. praca nauczycielska nie jest już traktowana jako praca w szczególnym charakterze. Jednak pewne wyjątki wynikają z ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656).
Zgodnie z załącznikiem nr 2 do ww. ustawy – jako prace w szczególnym charakterze wymienione są prace nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w:
Wobec powyższego należy uznać, że zatrudnienie w charakterze nauczyciela daje prawo do przejścia na emeryturę z Karty Nauczyciela, jeśli owe 20 lat pracy wymagane przepisami prawa przypadło przed rokiem 2009.
Zobacz również: Zatrudnienie nauczyciela na emeryturze
Zgodnie z art. 4 ustawy o emeryturach pomostowych kryteriami, po spełnieniu których możliwe jest nabycie prawa do emerytury pomostowej są następujące warunki, które należy spełnić łącznie:
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych (Dz. U. Nr 97, poz. 800, z późn. zm.) użyte w ustawie określenie nauczyciel oznacza nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w:
a) publicznych i niepublicznych przedszkolach,
b) szkołach publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych,
c) publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 5 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
System oświaty obejmuje między innymi młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży z różnego rodzaju upośledzeniami, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku przedszkolnego obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
Świadczenie przysługuje nauczycielom, którzy spełnili łącznie następujące warunki:
Przy ustalaniu wymaganego do przyznania świadczenia kompensacyjnego okresu pracy nauczycielskiej nie uwzględnia się okresów niewykonywania pracy, za które nauczyciel otrzymał wynagrodzenie lub świadczenie z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, a także okresów:
Należy podkreślić, że zarówno 30-letni okres składkowy i nieskładkowy, jak również 20-letni okres pracy nauczycielskiej musi być osiągnięty najpóźniej na dzień rozwiązania stosunku pracy. Przy dokonywaniu oceny, czy stosunek pracy został rozwiązany na wniosek nauczyciela, ZUS stosuje rozstrzygnięcia obowiązujące przy ustalaniu prawa do emerytury bez względu na wiek, określonej w art. 88 Karty Nauczyciela.
Prawo do świadczenia kompensacyjnego przysługuje nauczycielowi, jeżeli stosunek pracy został rozwiązany lub wygasł między innymi w przypadku, gdy rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło w razie:
Zobacz również: Zwolnienie nauczyciela mianowanego
Warunkiem niezbędnym do uzyskania świadczenia kompensacyjnego jest, aby po rozwiązaniu stosunku pracy nauczyciel nie wykonywał żadnej pracy zarobkowej (nawet na część etatu). Ostatnim miejscem zatrudniania przed dniem zgłoszenia wniosku o świadczenie kompensacyjne musi być praca w charakterze nauczyciela. Jednocześnie nie istnieje wymóg zarejestrowania się takiej osoby jako bezrobotnej.
Świadczenie kompensacyjne jest więc rodzajem świadczenia przedemerytalnego dla nauczycieli. Mogą z niego skorzystać ci nauczyciele, którzy nie spełnili warunków do uzyskania bądź to emerytury pomostowej bądź emerytury bez względu na wiek. Pamiętać jedynie trzeba, że pobierając świadczenie kompensacyjne nie może już Pani pracować w szkole (co przy emeryturze byłoby możliwe). Spełnia Pani oczywiście warunki do otrzymania emerytury z art. 88 KN, gdyż ma Pani 30-letni staż pracy w tym 20 lat jako nauczyciel (wypracowany przed 2008 rokiem).
Reasumując, świadczenie kompensacyjne jest świadczeniem niejako przedemerytalnym pozwalającym na doczekanie do emerytury. Nie można w czasie jego trwania pracować w szkole. Wcześniejsza emerytura jest emeryturą i w czasie jej trwania może Pani pracować jako nauczyciel.
Na stronie ZUS można wyczytać w wyjaśnieniach dotyczących emerytury bez względu na wiek, że przyznanie takiej emerytury nie jest uzależnione od rozwiązania stosunku pracy przez nauczyciela. Prawo do takiej emerytury będzie podlegało zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury. Oznacza to, że może Pani złożyć wniosek o emeryturę i zostanie ona wyliczona i zawieszona do czasu, aż nie zakończy Pani stosunku pracy.
Zobacz również: Świadczenie kompensacyjne a nagroda jubileuszowa
Pani Anna, nauczycielka z długim stażem
Pani Anna przepracowała w zawodzie nauczyciela 32 lata. Zbliża się do wieku emerytalnego, ale w jej szkole zachodzą zmiany organizacyjne i grozi jej utrata części etatu. Zastanawia się, czy skorzystać ze świadczenia kompensacyjnego, czy poczekać na pełną emeryturę. Obawia się, że świadczenie będzie niższe niż emerytura, ale z drugiej strony nie chce pracować za mniejsze wynagrodzenie i w niepewnych warunkach. Pani Anna rozważa wszystkie za i przeciw, konsultuje się z ZUS i doradcą emerytalnym, aby podjąć najlepszą dla siebie decyzję. Ten przykład ilustruje dylemat nauczyciela stojącego w obliczu zmian w zatrudnieniu i konieczności wyboru między świadczeniem a emeryturą.
Pan Jan, nauczyciel z problemami zdrowotnymi
Pan Jan uczy w szkole specjalnej od 25 lat. Praca ta jest bardzo obciążająca fizycznie i psychicznie, a jego stan zdrowia pogarsza się. Pan Jan rozważa przejście na świadczenie kompensacyjne, ponieważ spełnia warunki stażowe. Wie, że nie będzie mógł dorabiać w zawodzie, ale priorytetem jest dla niego odpoczynek i poprawa zdrowia. Ten przykład pokazuje, że świadczenie kompensacyjne może być rozwiązaniem dla nauczycieli, którzy z powodów zdrowotnych nie są w stanie kontynuować pracy do osiągnięcia pełnego wieku emerytalnego.
Pani Maria, nauczycielka chcąca kontynuować pracę
Pani Maria ma 30-letni staż pracy, w tym 22 lata jako nauczyciel. Osiągnęła wiek uprawniający do przejścia na wcześniejszą emeryturę z Karty Nauczyciela (uzyskała uprawnienia przed 2009 r.). Kocha swoją pracę i nie wyobraża sobie rezygnacji z niej. Zastanawia się, czy przejść na wcześniejszą emeryturę i kontynuować pracę na część etatu, czy pracować na pełny etat do osiągnięcia pełnego wieku emerytalnego. Pani Maria analizuje aspekty finansowe obu rozwiązań, biorąc pod uwagę wysokość emerytury i ewentualne zarobki. Ten przykład ilustruje sytuację nauczyciela, który chce łączyć pobieranie emerytury z dalszą pracą w zawodzie.
Zarówno świadczenie kompensacyjne, jak i wcześniejsza emerytura nauczycielska, stanowią formy wsparcia dla nauczycieli z długim stażem, którzy z różnych przyczyn nie mogą lub nie chcą kontynuować pracy do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego. Wybór między nimi zależy od indywidualnej sytuacji nauczyciela, jego planów zawodowych i preferencji. Kluczowe różnice to możliwość dorabiania w zawodzie (przy wcześniejszej emeryturze) oraz brak takiej możliwości (przy świadczeniu kompensacyjnym), a także odmienne zasady dotyczące dziedziczenia środków. Przed podjęciem decyzji warto dokładnie przeanalizować swoją sytuację, skonsultować się z ZUS i doradcą emerytalnym, aby wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie.
Potrzebujesz porady prawnej w zakresie świadczeń kompensacyjnych, wcześniejszej emerytury nauczycielskiej lub innych kwestii związanych z prawem oświatowym? Oferujemy porady prawne z doświadczonymi prawnikami specjalizującymi się w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych.
1. Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - Dz.U. 1998 nr 162 poz. 1118
2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela - Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Zapytaj prawnika