Autor: Małgorzata Zegarowicz-Sobuń
Pracowałem we Francji oficjalnie od 1984 do 1993 roku. Jak mogę zebrane składki przenieść do emerytury w Polsce?
Niestety z uwagi na brak szczegółowych danych moja odpowiedź na pytanie może opierać się jedynie na ogólnych zasadach zawartych w przepisach prawnych, które wzięłam pod uwagę.
Zgodnie z art. 8 ustawy o emeryturach i rentach z FUS dopuszcza się uwzględnienie okresu ubezpieczenia za granicą jednak pod warunkiem, że tak stanowią umowy międzynarodowe. Polska podpisała umowę z Francją w 1948 r.
Należy podkreślić, iż ustalając prawo do emerytury lub renty, uwzględnia się nie okresy zatrudnienia za granicą, które mogą być według prawa polskiego kwalifikowane jako okresy ubezpieczenia, lecz okresy, które zgodnie z prawem państwa, w którym ubezpieczony w danym okresie przebywał (był zatrudniony) i podlegał ubezpieczeniu, są okresami ubezpieczenia i mogą być na zasadzie art. 8 uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury i renty oraz przy obliczaniu ich wysokości w Polsce. Takiej zaś kwalifikacji mogą dokonać właściwe organy ubezpieczeniowe (lub sądy) państwa, w którym zatrudnienie to miało miejsce (wyrok SN z 5 października 2006 r., sygn. akt I UK 99/06, LexPolonica nr 1721681).
Zobacz również: Praca w Szwecji na polskiej umowie
Przed 1 maja 2004 r., tj. przed wejściem Polski do Unii Europejskiej, jeśli obywatel polski nie wypracował w kraju wymaganego stażu ubezpieczeniowego z powodu dłuższego pobytu i pracy w innym kraju, nie mógł nabyć prawa do emerytury, jeżeli z tym krajem nie łączyła Polski umowa bilateralna. Takie umowy Polska zawarła m.in. z Francją, Belgią, Federalną Republiką Niemiec, ze wszystkimi krajami demokracji ludowej. Praca w tych krajach pozwalała więc na sumowanie okresów pracy w obu państwach i nabycie prawa do emerytury, której wymiar odzwierciedlał proporcje okresów zatrudnienia w obu krajach. Po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej praca w każdym z 27 państw–członków umożliwia uzupełnienie polskiego stażu pracy.
Od 1 maja 2004 r. (tj. od dnia wejścia Polski do Unii Europejskiej) bezprzedmiotowe stały się kwestie podwójnego oskładkowania wynagrodzeń obywateli polskich zatrudnionych na terytorium krajów Wspólnoty oraz fakultatywnego opłacania składek w polskim organie rentowym w razie zatrudnienia w unijnym przedsiębiorstwie. Zasady zaliczania okresów przebytych w państwach Unii Europejskiej określają przepisy rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE):
Zobacz również: Czy praca w Irlandii liczy się do emerytury?
Stosowanie rozporządzeń unijnych i umów bilateralnych oznacza, że jeśli osoba ubiegająca się o świadczenia na podstawie przepisów danego państwa członkowskiego nie ma okresów ubezpieczenia wystarczających do nabycia danego prawa, to instytucja ubezpieczeniowa tego państwa uwzględnia okresy ubezpieczenia przebyte przez tę osobę we wszystkich innych państwach członkowskich. Każda instytucja wypłaca jednak świadczenia tylko za okresy przebyte w danym państwie. W efekcie, ile jest państw, w których dana osoba była ubezpieczona, tyle będzie wypłacanych proporcjonalnych świadczeń emerytalnych lub rentowych.
Jeżeli przy ustalaniu prawa do polskich świadczeń są uwzględniane okresy ubezpieczenia przebyte w innych państwach członkowskich, to brane są pod uwagę okresy przebyte w tych państwach również przed dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, czyli przed 1 maja 2004 r. Jeżeli osoba ubiegająca się o świadczenie ma wystarczającą liczbę okresów ubezpieczenia wymienionych w katalogach art. 6 (okresy składkowe) i art. 7 (okresy nieskładkowe) ustawy emerytalnej do przyznania świadczenia polskiego, to mimo posiadania okresów przebytych w innych państwach nie uwzględnia się ich ani przy stażu do prawa, ani przy stażu do wymiaru świadczenia, tylko przyznaje świadczenie na podstawie polskich przepisów. Okresy przebyte w innych państwach członkowskich posłużą do wyliczenia tam świadczeń proporcjonalnych albo też w całości.
Bez wątpliwości powinien Pan udać się do jednostki ZUS celem szczegółowej analizy Pana okresu ubezpieczenia. Do wniosku o emeryturę powinien Pan dołączyć wszelkie posiadane dokumenty potwierdzające okresy ubezpieczenia przebyte we Francji oraz dołączyć formularz unijny E 207 PL– „Informacje dotyczące przebiegu ubezpieczenia osoby ubezpieczonej”. W formularzu tym należy podać szczegółową informację o okresie ubezpieczenia we Francji. Formularz ten jest dostępny w każdej jednostce ZUS.
Na wniosek jednostki ZUS francuska instytucja ubezpieczeniowa potwierdzi okres Pańskiego ubezpieczenia we Francji.
Zobacz również: Praca za granicą a kapitał początkowy
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Zapytaj prawnika